12 pont,

avagy az ízületi betegeknek

mire kell feltétlenül felhívniuk az egészségügyi szakemberek figyelmét

a tervezett új egészségügyi reform kapcsán …

MINDENEK ELŐTT: AZ ALÁBBIAKBAN ÉRINTETT BETEGEK SZÁMA

2 MILLIÓ EMBER MAGYARORSZÁGON!

A mozgásszervi betegségek a legköltségesebb betegségcsoport!

E betegségcsoport az, amely miatt Magyarországon is a legtöbb beteg fordul orvoshoz. Szinte hihetetlen, hogy Európában valamennyi korosztályból több mint 100 millió ember szenved életének egy bizonyos szakaszában mozgásszervi megbetegedéstől. Ez a szám egyre öregedő társadalmunkban minden valószínűség szerint jelentősen emelkedni fog az előttünk álló évtizedekben hatalmas költségeket okozva az európai egészségügyi és szociális rendszereknek, ha a kórházi költségeket, a gyógyszerezés költségeit, a rehabilitációs költségeket és a munkából kiesett napok költségeit tekintjük. Az EU-nak és benne a magyar társadalomnak is tudatában kell lennie ezeknek az aggasztó számoknak, és ennek megfelelően intézkedéssel kell élnie. Ezek a betegségek drámai hatást gyakorolnak az érintettek életminőségére és arra a képességükre, hogy teljes és hasznos szerepet tölthessenek be a társadalomban. Hálásak vagyunk az Európai Parlament tagjainak, hogy túlnyomó többségben felismerték a mozgásszervi megbetegedések elleni harc fontosságát és sürgetik, hogy e megbetegedések elleni harc kifejezett és világos egészségügyi prioritássá váljék. Remélhetőleg az Európai Bizottság az Európai Parlamenttel és Tanáccsal együtt minden tőle telhetőt megtesz, hogy a deklaráció kéréseit valóra váltsa. Az írásos deklarációt több mint 380 Európai Parlamenti tag (valamennyi EU tagországból és politikai csoportosulásból) aláírta. A mozgásszervi megbetegedések számítanak a betegség miatti korai visszavonulás és betegállomány egyedüli legfőbb okának számos EU tagállamban: évi 450 millió nap betegállománnyal Európában. Mindennek teljes hatása várhatóan az éves GNP, össz nemzeti termék 2%-os csökkenéséhez vezet.

-                     A jelenleg ismert tervezetek szerint a szakorvosi vizsgálatért a betegnek esetenként 300 Ft-t kell fizetni. Félő, hogy a háziorvos nem elsősorban a mozgásszervi szakrendelésekre fogja betegeit irányítani.

-                     A szakorvoshoz fordulás alkalmanként 600 Ft-jába kerül majd a betegnek, mivel továbbra is háziorvosi beutalás szükséges a legtöbb helyre, így a reumatológiára is.

-                     A gondozás, ellenőrzésre való visszarendelés is pénzbe kerül majd, amikor az orvos rendeli vissza a beteget? A krónikus beteget az orvosnak továbbra is rendszeresen látnia kell és ennek költségét nem lehet a betegre hárítani!

-                     Tudatosítani kell, hogy Magyarországon:

-                     a rheumatoid arthritises betegek száma cca. 50-100 ezer között van,

-                     a Bechterew kórban szenvedők cca. 20 ezren vannak,

-                     csontritkulásban megközelítően 800 ezer ember szenved, és

-                     az ízületi kopásban szenvedők száma kb. 1,3 millió ember!

-                     Az ízületi endoprotézis műtétek várólistája jelentősen megnyúlt! A várakozási időben nem csökken a gyógyszerköltség és nő a táppénzköltség.

-                     Az ízületi betegeknek két „gazdája” van, a háziorvos, és a szakorvos. A háziorvos vizsgálatkérési körét máris korlátozták, s a krónikus mozgásszervi beteg laboratóriumi és radiológiai vizsgálatait a háziorvos igyekszik a szakorvosra visszahárítani. Messze lakó, nehezen mozgó beteg esetében ez nem valósítható meg.

-                     A kötőszöveti betegek állapota okozhat kórházi kezelést indokló súlyos állapotot, ugyanígy a csontok betegségei, az arthropátiák is.

-                     A súlyos nagyízületi arthrosis ambuláns kezelésének feltételei hazánkban ma még nincsenek meg.

-                     Maga a betegség is osteoporosist okoz. Legalább az osteoporosis ellenes gyógyszerek 90%-os támogatását meg kellene hagyni számukra!

-                     Szerológiai vizsgálatokat jelenleg az ANTSZ csak infektológus vagy bőrgyógyász javaslatára végez térítésmentesen. Az ízületi betegségek differenciál-diagnosztikájában ezek a vizsgálatok az EURÓPAI REUMAELLENES LIGA ajánlásai szerint igen fontosak. Indokolt, hogy mozgásszervi betegekkel foglalkozó orvosok ilyen vizsgálatokat térítésmentesen kérhessenek, különben a betegek költségei tovább növekednek.

-                     A nem-steroid gyulladásgátló szerek patikán kívüli alkalmazása jelentősen növelné az életveszélyt okozó heveny gasztrointestinális vérzések gyakoriságát, mellyel ez a betegcsoport él a leggyakrabban.

-                     Az RA-s betegek átlagosan 10 évvel rövidebb életet élhetnek betegségük miatt. E betegségek szív- és érrendszeri betegség-kockázata 3 szoros, a kötőszöveti betegeké többszörös, az ízületi porckopásban szenvedőké kétszeres a hasonló korú népességhez képest. Ezért is fontos, hogy a betegek ellátási színvonala növekedjék, és ne csökkenjék.

Budapest, 2006. október 13.

A Csont és Ízület Évtizede

Hazai Hálózata